Passie voor processen

Procesmanagement stopt niet bij het eenmalig vastleggen van de bedrijfsprocessen. De kracht van procesmanagement zit ‘m juist in het continu verbeteren van de bedrijfsvoering, zodat de kwaliteit van de producten en/of diensten altijd optimaal is. Maar hoe realiseren we dat? Twee aspecten die daarbij van essentieel belang zijn, zijn de betrokkenheid van de medewerkers en de inrichting van de organisatie.

Met procesmanagement als platform voor continu verbeteren, is kwaliteit geen toeval, maar het resultaat van een goed ontworpen bedrijfsvoering. Want organiseren is wat je doet, voordat je iets doet, zodat het geen janboel wordt, als je het doet…

Betrokkenheid van de medewerkers
De betrokkenheid van de mensen die de ontworpen processen dagelijks uitvoeren, is essentieel bij het up-to-date houden van je procesinformatie. Maar het op de werkvloer creëren van draagvlak, is voor veel bedrijven één van de grootste uitdagingen bij een procesmanagement implementatie.

Adoptie op de werkvloer is de sleutel naar succes, maar hoe krijg je dat voor elkaar? De oplossing schuilt in het aandacht hebben voor de kennis, houding en vaardigheden van het personeel. De werkvloer moet weten wat procesmanagement is, procesgericht willen werken en denken (doordat zij continu de voordelen ervaren!), en over de hulpmiddelen beschikken om dat ook te kunnen.

Rollen in de organisatie
Naast draagvlak op de werkvloer, zijn voor een succesvolle implementatie van procesmanagement ook duidelijke afspraken nodig over de rollen die in het kader van procesgericht werken gelden. Het model dat we adviseren zou kunnen worden vergeleken met het besturingsmodel dat al eeuwenlang succesvol de structuur van onze samenleving bepaald: de Trias Politica. Wie is verantwoordelijk voor het ontwerp van de processen (wetgevende macht)? Wie is er verantwoordelijk voor dat de ontworpen processen binnen de gestelde kaders worden uitgevoerd (rechthebbende macht)? En wie is er verantwoordelijk voor dat de processen in de dagelijkse praktijk waarde toevoegen (uitvoerende macht)? Belangrijk is dat ze alle drie in gelijke mate noodzakelijk zijn om een goed resultaat te behalen.

Bert Dikmans is eigenaar van en managing consulting consultant bij Tele-Management Consult.
Hij heeft vele jaren ervaring binnen het senior management van een breed scala aan bedrijven. Bert heeft verscheidene jaren bij Contact centra (telemarketing bureaus) gewerkt en heeft zich tevens gericht op het beheer van telecommunicatiebedrijven. Hij beschikt over jarenlange ervaring als interim manager en top niveau business consultant en is gespecialiseerd in supply chain management, marketing & sales management, ICT management en Contact centre management.


 
Home  

Terug

Share

De Week van Kwaliteitsmanagement is het platform van en voor proces- en kwaliteitsprofessionals. De meest recente editie vond plaats van 7 t/m 11 oktober 2013

Deel DWvK binnen uw netwerk:


Blijf op de hoogte