Nitwits aan de macht

Weet u nog: vroeger. Toen bedrijven vonden dat ze vooral moesten sturen op aandeelhouderswaarde. We doen niet wat op de lange termijn goed is voor de onderneming, maar we doen iets waar de aandeelhouders blij van worden. Hoog op de lijst: reorganisaties, liefst met een ontslaggolfje. En vooral korte termijn, want dat is de aandelenmarkt. Snel verzilveren, op naar de volgende kans. We gaan dus dat doen, waarvan de buitenstaander denkt dat het goed is. Althans, goed voor hen en meetbaar langs de maatlat die aandelenbeurs heet. De gevolgen waren ernstig: klantwaarde werd verwaarloosd, onnodige en ondoordachte fusies en reorganisaties waren aan de orde van de dag en grote aantallen nitwits kregen de feitelijke macht.


Het is allemaal niet zo verwonderlijk: hebzucht is erg menselijk. Dat de meeste aandeelhouders – en veel van hun adviseurs -- geen bal verstand hebben van de business waarin ze investeren heeft alles te maken met oppervlakkigheid; er moet snel geld verdient worden. Gelukkig zijn er inmiddels overal ogen open gegaan en is bijvoorbeeld sturen op klantwaarde een veel beter doel gebleken.

Ik irriteer me mateloos aan mensen die altijd maar een mening over alles hebben: daar zijn de nitwits weer. U en ik weten dat je heel veel van een bepaald onderwerp moet weten, om daar uiteindelijk een gewogen mening over te hebben. Zoals die persoon die me op mijn eigen verjaardag – ik werkte in die tijd als manager bij een luchtvaartmaatschappij – zo ongeveer terechtwees vanwege het feit dat hij onlangs vanuit Amsterdam vertrekkend een aansluitende vlucht in Bangkok had gemist. Zijn vlucht had vlak voor vertrek bijna een uur staan lummelen, met alle passagiers aan boord. De piloot had zich er met een smoesje van af gemaakt en hij had uiteindelijk zijn aansluiting aan de andere kant van de wereld gemist.

Ik ben hem een heel uitvoering verhaal verteld. Over slottijden, werk- en rusttijdenregelingen van bemanningen – allemaal in dienst van veiligheid voorop en punctualiteit als tweede. Over hoe alles op alles ingrijpt en hoe bijzonder knap het eigenlijk is om binnen een uur van schematijd aan de andere kant van de wereld te staan. En over hoe onrealistisch het is om zo’n krappe overstaptijd in te calculeren…

Hugo van der Horst is hoofdredacteur van Kwaliteit in Bedrijf. Deze column werd eerder geplaatst in Kwaliteit in Bedrijf.


 
Home  

Terug

Share

De Week van Kwaliteitsmanagement is het platform van en voor proces- en kwaliteitsprofessionals. De meest recente editie vond plaats van 7 t/m 11 oktober 2013

Deel DWvK binnen uw netwerk:


Blijf op de hoogte