Innovatie is hard werken

Innovatie is een verbetering die tot iets écht unieks geleid heeft. Continu verbeteren is een must. Het leidt niet alleen tot efficiëntie, lagere kosten en meer rendement, maar ook tot een hogere kwaliteit. Bedrijven innoveren sinds jaar en dag om te anticiperen op de dynamische markt en zo de concurrentie voor te zijn en/of te blijven. Maar wat ís innovatie? Hoe innoveer je? En bovenal, welke risico’s hangen er vast aan innoveren?

Volgens prof. lec. dr. ing. Hans Mulder MSc BA, onderzoeker en onderwijzer aan de Antwerp Management School, TU Delft en Hogeschool NOVI, wordt de klant in 8 van de 10 gevallen de dupe van de denkwijze van de leverancier. In zijn promotieonderzoek levert hij een van de gevraagde antwoorden op de vraag ‘hoe kan innovatie van bedrijfsprocessen worden onderbouwd?’ Als IT-expert komt Hans Mulder binnen bij diverse organisaties en overal bestaat onduidelijkheid over de precieze definitie van innoveren. “In veel gevallen zijn managers en medewerkers van mening dat ze een grote innovatie aan het doorvoeren zijn. In feite zijn ze alleen aan het veranderen wát ze doen.” En dat is een wezenlijk verschil zegt Mulder: “Innovatie is iets anders dan veranderen. Bij innoveren moeten processen opnieuw worden herdacht, vanuit de klant. We gaan dan dus niet eerst verbeteren en vervolgens innoveren, maar éérst herdenken (innoveren) en dán veranderen.” Die volgorde nuance is erg belangrijk voor de klanttevredenheid, want zodra er wordt gedacht vanuit de klant, kunnen processen op hen worden afgestemd. “Die denkwijze – innoveren – betekent soms ook dingen niet meer doen”, zegt Hans.

Missie geslaagd
Wanneer noem je een innovatie precies geslaagd? Als je tijd hebt bespaard? Als je hoogwaardiger producten aflevert? Als je alleen maar tevreden klanten hebt? Hans Mulder denkt van niet: “Een geslaagde innovatie kun je nooit van te voren voorspellen, omdat er ontzettend veel variabelen zijn. Maar met een goede voorbereiding leer je sneller en kun je snel reageren op ontwikkelingen in de markt. In veel gevallen is innoveren namelijk een kwestie van timing, dus een goede reactiesnelheid en afgedekte risico’s. Als je inzicht hebt in die twee factoren ben je in staat om je klant het beste te leveren. En dat is niet makkelijk, want innoveren is niet makkelijk, het is keihard werken.”

Duo’s voor chemie
“Het moeilijke aan innoveren is, dat medewerkers in een organisatie vaak niet meer vanaf een abstract niveau naar processen kunnen kijken. Ze zien vaak beren op de weg, waar een externe partij die niet ziet. Externe adviseurs daarentegen kennen organisaties in veel gevallen niet goed genoeg om te kunnen zien waar innovaties mogelijk zijn. Een gouden innovatie combinatie bestaat daarom uit zowel interne als externe partijen, die beiden belangen van klanten, de organisatie en leveranciers behartigen. De chemie tussen die partijen leidt vaak tot nieuwe inzichten, die tot geslaagde innovaties kunnen leiden."

Tijdens zijn presentatie in De Week van Kwaliteitsmanagement op dinsdag 8 oktober a.s. geeft Hans Mulder aan de hand van een aantal geslaagde en mislukte voorbeelden van innovatie antwoord op de vraag hoe innovatie van bedrijfsprocessen kan leiden tot kwaliteitsverbetering. Wilt u daar bij zijn? Meld u dan aan via deze link.




 
Home  

Terug

Share

De Week van Kwaliteitsmanagement is het platform van en voor proces- en kwaliteitsprofessionals. De meest recente editie vond plaats van 7 t/m 11 oktober 2013

Deel DWvK binnen uw netwerk:


Blijf op de hoogte