Dezelfde taal spreken is niet genoeg

In staat zijn verbinding te maken met de business, dat vindt Jeannine Peek, algemeen directeur van Dell Nederland, de belangrijkste eis waaraan een CIO moet voldoen. Het gaat er dan niet alleen om te begrijpen wat de business nodig heeft, maar ook om persoonlijkheid. "Een CIO moet in staat zijn om op alle niveaus mee te praten."

In haar vrije tijd is ze hockeycoach van een pupillenelftal. “Dan gaat het nog niet zo erg om positiespel, ik vind het mijn belangrijkste taak die kinderen lol voor de sport bij te brengen. Vanuit dat plezier worden ze vanzelf gemotiveerd het beste uit zichzelf te halen."

Zo ziet ze haar dagelijkse werk bij Dell ook: het beste uit mensen halen. Al komt daar wel degelijk ook veel positiespel bij kijken. “We zitten aan het eind van een transformatiefase waarin we Dell van hardwareleverancier hebben omgeturnd naar ICT-dienstverlener. Eén van de belangrijkste opdrachten daarin is ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plekken zitten. We hebben nieuw talent aangetrokken en bestaand personeel getraind in hun nieuwe rol." Het nieuwe team staat grotendeels, maar dat wil niet zeggen dat daarmee de taak is volbracht. “Je bent hiermee nooit klaar, de samenstelling van een groep en ontwikkeling van mensen vergen voortdurend aandacht. Je kunt een nieuw team bouwen, maar wil je op lange termijn succesvol zijn, dan moet je dat ook onderhouden."

Klantcontact
Om het business-model optimaal te laten aansluiten bij de klant, organiseert Dell al sinds jaar en dag customer advisory boards. Van oudsher waren dit meetings op technisch niveau, maar de afgelopen periode heeft Peek daarnaast ook geïnvesteerd in dergelijke gesprekken met CIO's, waarbij de insteek veel meer strategisch is. “Die gesprekken lijken meer op de gesprekken die we onderling hadden tijdens de opnames van CIO of the Future. Met dat verschil dat we in Malaga drie volle dagen bij elkaar waren en nog meer tijd hadden om elkaar en elkaars business te leren kennen. Dat is ook waarom Dell optreedt als partner van dit evenement: het is een perfecte gelegenheid om te horen wat er speelt in de verschillende bedrijfstakken. Op iedere organisatie hebben de technologische ontwikkelingen een andere impact. Hoe beter wij weten wat die impact is, hoe beter wij onze klanten kunnen helpen."

Haar eigen ervaring buiten de ICT-sector komt daarbij goed van pas. Ze was - voordat ze in 2011 aantrad als algemeen directeur bij Dell - drie jaar algemeen directeur bij uitzendorganisatie Content, later Unique. “In de uitzendbranche heeft de opkomst van internet ervoor gezorgd dat uitzendbureaus nu op een heel andere manier met kandidaten communiceren dan tien jaar geleden. Mensen zoeken zelf online naar een passende functie in het aanbod, terwijl voorheen het hebben van een vestiging een onmisbare schakel was. Dat heeft veel impact op de manier waarop je een organisatie inricht."

Rol CIO
Een goede CIO voedt de CEO met informatie over dit soort ontwrichtende ontwikkelingen, vindt Peek. “Hij of zij moet vooruit kunnen kijken en de relevantie van bepaalde trends voor zijn branche kunnen duiden. Zeker nu steeds meer innovatie wordt gevoed vanuit IT is dat belangrijk." Daarnaast moet een CIO meer dan ooit in staat zijn om echt verbinding te maken met de business. “Het is vaak zo makkelijk om te zeggen dat een CIO de taal van de business moet spreken. Natuurlijk moet dat, maar alleen dezelfde taal spreken is niet genoeg. Het gaat echt om aansluiting vinden. Daarin spelen aspecten als persoonlijkheid en de manier van communiceren een belangrijke rol."

Peek prijst zich gelukkig met het feit dat Dell in Adriana Karaboutis een CIO heeft die dit goed begrijpt. “Zij is in mijn ogen een voorbeeld hoe je als IT een echte businesspartner kunt zijn. Zij voelt heel goed aan hoe wij in de landen willen werken en wat er aan IT nodig is om dat optimaal te faciliteren."

Toch werkt Peek in de dagelijkse praktijk vooral samen met het IT-team in Nederland. “Het Nederlandse IT-team ondersteunt de business in hun dagelijkse werk, de visie op de toekomst wordt in Amerika ontwikkeld. Vanwege de afstand heb ik daar toch minder contact mee."

Vertaalslag
Peek constateert tevreden dat de transformatie van hardwareleverancier naar ICT-dienstverlener bijna is afgerond. “Zoals gezegd hebben we aan de personele kant veel gedaan. Daarnaast is ons portfolio door acquisities fors uitgebreid, zodat we klanten steeds vaker een end-to-end solution kunnen aanbieden."

Een laatste veranderslag was het bouwen van een partnerkanaal. “We hebben daar al een flinke slag in gemaakt, maar dat traject is nog niet voltooid. We zijn nog altijd op zoek naar partners die de manier waarop wij zaken willen doen goed aanvoelen. Bovendien moeten die ICT-dienstverleners beschikken over kwaliteiten en kennis die aanvullend zijn op datgene wat wij leveren. We zijn op zoek naar synergie."

Dell-partners moeten het woord klant met een hoofdletter schrijven. Zij spelen eigenlijk een soort CIO-rol voor hun klant: begrijpen wat de klant nodig heeft en de vertaalslag maken naar IT. “Degenen die dat in de vingers hebben, zijn de winnaars van morgen."


 
Home  

Terug

Share

De Week van Kwaliteitsmanagement is het platform van en voor proces- en kwaliteitsprofessionals. De meest recente editie vond plaats van 7 t/m 11 oktober 2013

Deel DWvK binnen uw netwerk:


Blijf op de hoogte