Interview Arend Oosterhoorn


Perspectieven op Kwaliteit


Jaarlijks reflecteert een twintigtal deskundigen op initiatief van de Dutch Academy for Quality tijdens een driedagen durend wintercamp op de wereld van kwaliteitsmanagement. Over de veranderingen en ontwikkelingen die deze wereld doormaakt, waar deze ontwikkelingen toe zouden kunnen leiden en hoe de toekomst van de wereld van kwaliteitsmanagement eruit zal komen te zien. Tijdens de laatste wintercamp is het idee ontstaan om vakgenoten en specialisten op het gebied van kwaliteit te vragen naar hun kijk op kwaliteit en hun visie te delen. Dit heeft geleid tot een rijke bundel aan verschillende inzichten, uiteenlopende ideeën, nieuwe visies en talloze perspectieven op kwaliteit.


>> Lees verder...

 
Door:                 Nathalie Ramas
Geplaatst op:    maandag 7 oktober 2013

Artikel B&C Raamdecoratie


Transparantie is key in de bedrijfsvoering


B&C Raamdecoratie heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Het retourpercentage is een van de belangrijkste KPI’s van het bedrijf. De kwaliteit kan alleen op peil blijven of verbeteren als de hele keten bij kwaliteitsmanagement wordt betrokken, van de leveranciers van de stoffen tot en met de winkels die de maatwerkproducten voor hun klanten bestellen. Een kijkje in de keuken van deze ketenregisseur.


>> Lees verder...

 
Door:                 Redactie
Geplaatst op:    maandag 7 oktober 2013

Artikel Marcel van Assen


De werkvloer inzetten als basis voor continu verbeteren


Bedrijven moeten steeds meer doen met minder mensen en middelen. Hierdoor valt het management team geregeld terug op verbetertechnieken als Lean en Six Sigma zonder daarbij rekening te houden met de lange termijn strategie. Organisaties blijken het vooral lastig te vinden om het vliegwiel aan de gang te houden als eenmaal het laaghangend fruit is geplukt. Er ontbreekt een Operational Excellence aanpak die organisatieverbeteringen structureert en waarborgt. Dat concludeert hoogleraar Operational Excellence Marcel van Assen in het boek ‘Operational Excellence’.


>> Lees verder...

 
Door:                 Redactie
Geplaatst op:    maandag 7 oktober 2013

Artikel Wouter Hart


Verdraaide organisaties: Terug naar de bedoeling


Bij grote organisaties is het vaak behoorlijk lastig om de bedrijfsvoering op orde te krijgen, terwijl dat juist bij andere organisaties schijnbaar gemakkelijk gaat. Bij grote organisaties wordt veel tijd besteed aan het formuleren van beleid, aan het in kaart brengen van de processen, het opstellen van procedures, protocollen en werkinstructies. Het is een grote uitdaging om dit alles gemanaged te krijgen.


>> Lees verder...

 
Door:                 Nathalie Ramas
Geplaatst op:    maandag 7 oktober 2013

Interview Bernadette van Pampus


Intrinsieke motivatie verhoogt de kans van slagen aanzienlijk


Hoewel bedrijven zich door het leveren van kwaliteit kunnen onderscheiden in de markt en dit - zeker in de huidige tijd - essentieel is om te overleven, kampen veel organisaties met de inbedding van kwaliteitsmanagement in hun bedrijfsvoering en met de cyclus van continue kwaliteitsverbetering. Hieraan kunnen velerlei oorzaken ten grondslag liggen. Bernadette van Pampus, organisatieadviseur en auteur van diverse artikelen en boeken op het gebied van kwaliteitsmanagement, vertelt over het ‘hoe’ en ‘waarom’, de belangrijkste bottlenecks en draagt oplossingen aan voor het succesvol doorvoeren van kwaliteitsmanagement binnen de organisatie.


>> Lees verder...

 
Door:                 Nathalie Ramas
Geplaatst op:    maandag 7 oktober 2013

Artikel IHC Merwede


“Uniformeren, niet standaardiseren, noch centraliseren”


IHC Merwede komt uit een periode van onstuimige en gediversifieerde bloei en groei. Dat was mooi, maar nu is er toch nood aan consolidatie. De kunst is nu om dat te doen zonder het ondernemerschap in de afdelingen te fnuiken.


>> Lees verder...

 
Door:                 Martin van Wunnik
Geplaatst op:    woensdag 16 oktober 2013

Interview Prof. lec. dr. Ing. Hans Mulder


Innovatie is hard werken


Innovatie is een verbetering die tot iets écht unieks geleid heeft. Continu verbeteren is een must. Het leidt niet alleen tot efficiëntie, lagere kosten en meer rendement, maar ook tot een hogere kwaliteit. Bedrijven innoveren sinds jaar en dag om te anticiperen op de dynamische markt en zo de concurrentie voor te zijn en/of te blijven. Maar wat ís innovatie? Hoe innoveer je? En bovenal, welke risico’s hangen er vast aan innoveren?


>> Lees verder...

 
Door:                 Denise Fles
Geplaatst op:    maandag 7 oktober 2013

Interview Ronald Vendel


Zonder grip op processen, geen grip op kwaliteit


We moeten eenvoudiger kunnen veranderen om sneller te verbeteren, met name de verandering in de werking van de organisatie én de uitvoering van werkzaamheden door de medewerkers. Volgens Ronald Vendel, Business Development Manager bij Mavim, spelen overzicht en inzicht daarbij een cruciale rol.


>> Lees verder...

 
Door:                 Nathalie Ramas
Geplaatst op:    woensdag 16 oktober 2013

Video


Hoe creëer je veranderingen in de organisatie?


Een succesvolle verandering d.m.v. business process management; procesoptimalisatie, kostenreductie en draagvlak creatie. Tijdens het Symposium Procesmanagement werden actuele aspecten van business process management zoals procesoptimalisatie, veranderingen, kostenreductie en draagvlak besproken door sprekers Martijn Zoet van de Universiteit Utrecht, Andrew Lomax van De Nederlandse Staatsloterij en Bert Dikmans van T-MC.


>> Lees verder...

 
Door:                 Denise Fles
Geplaatst op:    donderdag 18 april 2013

Bericht


Neem die informatiehobbel!


Het beschikken over de juiste en actuele informatie is cruciaal voor ondernemingen om te kunnen presteren en innoveren en de juiste beslissingen te kunnen nemen. De vraag is alleen: hoe haal je uit die grote hoeveelheid beschikbare data de noodzakelijke management- en stuurinformatie?


>> Lees verder...

 
Door:                 Dhammika van Gent
Geplaatst op:    donderdag 18 april 2013



>> Ga naar het Archief voor alle gepubliceerde artikelen

Share

De Week van Kwaliteitsmanagement is het platform van en voor proces- en kwaliteitsprofessionals. De meest recente editie vond plaats van 7 t/m 11 oktober 2013

Deel DWvK binnen uw netwerk:


Blijf op de hoogte